Skip to main content

ALGEMENE VOORWAARDEN MORRISON EN VERSCHUUR

ARTIKEL 1. | DEFINITIES

In deze algemene voorwaarden worden de volgende termen, steeds met hoofdletter aangeduid, in de navolgende
betekenis gebruikt.

  1. Morrison en Verschuur: de gebruiker van deze algemene voorwaarden, gevestigd aan Schepenveld 12-00, 3891 ZK te
    Zeewolde, ingeschreven in het Handelsregister onder KvK-nummer 74964003.
  2. Klant: iedere natuurlijke of rechtspersoon die met Morrison en Verschuur een Overeenkomst heeft gesloten of beoogt te
    sluiten.
  3. Consument: een Klant, natuurlijk persoon, niet handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
  4. Partijen: Morrison en Verschuur en de Klant gezamenlijk.
  5. Overeenkomst: iedere overeenkomst tussen Partijen in het kader waarvan Morrison en Verschuur zich tegenover de Klant
    verbindt tot het verrichten van Werkzaamheden en/of de levering van Producten.
  6. Werkzaamheden: de in het kader van de Overeenkomst door Morrison en Verschuur uit te voeren werkzaamheden,
    waaronder, niet limitatief bedoeld en in de meest ruime zin des woords, begrepen kunnen zijn, ontwerp-, installatie-,
    montage-, (ver)bouw- en elektrawerkzaamheden, adviesverlening, projectbegeleiding en het realiseren van Ontwerpen.
  7. Producten: de in het kader van de Overeenkomst door Morrison en Verschuur aan de Klant te leveren zaken (voor
    menselijke beheersing vatbare stoffelijke objecten), ongeacht of deze los worden verkocht dan wel in verband met de
    uitvoering van Werkzaamheden door of namens Morrison en Verschuur worden geïnstalleerd, gemonteerd of anderszins
    verwerkt.
  8. Ontwerp: een in het kader van de Overeenkomst door Morrison en Verschuur vervaardigd of te vervaardigen licht- of
    interieurontwerp of andersoortige impressie van een te realiseren situatie.
  9. Schriftelijk: zowel communicatie op schrift als communicatie per e-mail.

ARTIKEL 2. | ALGEMENE BEPALINGEN

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van Morrison en Verschuur, iedere Overeenkomst en alle
    daaruit tussen Partijen voortvloeiende rechtsverhoudingen.
  2. De toepasselijkheid van de eventuele algemene voorwaarden van de Klant wordt uitdrukkelijk uitgesloten; indien de Klant
    zijn algemene voorwaarden op de Overeenkomst van toepassing verklaart, deelt Morrison en Verschuur uitdrukkelijk aan
    de Klant mee dat Morrison en Verschuur die algemene voorwaarden niet aanvaardt, waarna de Klant de keuze heeft tussen
    het accepteren van de algemene voorwaarden van Morrison en Verschuur en het niet aangaan van de Overeenkomst.
  3. Van het bepaalde in deze algemene voorwaarden kan uitsluitend uitdrukkelijk en Schriftelijk worden afgeweken. Indien en
    voor zover hetgeen Partijen uitdrukkelijk en Schriftelijk zijn overeengekomen, afwijkt van het bepaalde in deze algemene
    voorwaarden, geldt hetgeen Partijen uitdrukkelijk en Schriftelijk zijn overeengekomen.
  4. Vernietiging of nietigheid van een of meer van de bepalingen uit deze algemene voorwaarden of de Overeenkomst als
    zodanig, tast de geldigheid van de overige bedingen niet aan. In een voorkomend geval zijn Partijen verplicht om in
    onderling overleg een vervangende regeling te treffen. Daarbij wordt zoveel mogelijk het doel en de strekking van de
    oorspronkelijke bepaling in acht genomen.

ARTIKEL 3. | AANBOD EN TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST

  1. Elk aanbod van Morrison en Verschuur (waaronder zijn offertes en op welke andere mondelinge of Schriftelijke wijze dan
    ook uitgebrachte aanbiedingen) is vrijblijvend. Morrison en Verschuur kan zijn aanbod tot meteen, althans zo spoedig
    mogelijk na de aanvaarding daarvan door de Klant, nog herroepen.
  2. Kennelijke (druk- en zet)fouten, vergissingen en verschrijvingen binden Morrison en Verschuur niet.
  3. Iedere Overeenkomst komt, onverminderd het bepaalde in lid 1, tot stand op het moment dat het aanbod van Morrison en
    Verschuur, op de eventueel door Morrison en Verschuur aangegeven wijze, door de Klant is aanvaard. Indien de
    aanvaarding van de Klant afwijkt van het aanbod van Morrison en Verschuur, komt de Overeenkomst niet volgens deze
    afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Morrison en Verschuur Schriftelijk heeft bevestigd deze afwijkende aanvaarding
    te accepteren.
  4. Indien Morrison en Verschuur de Klant, naar aanleiding van een mondeling gesloten Overeenkomst, een
    Schriftelijke bevestiging verstrekt, wordt geacht dat deze bevestiging de Overeenkomst juist en volledig
    weergeeft, tenzij de Klant ter zake binnen twee werkdagen Schriftelijk bij Morrison en Verschuur heeft geklaagd.

ARTIKEL 4. | ANNULERING VAN DE OVEREENKOMST

Indien de Klant de Overeenkomst annuleert, is Morrison en Verschuur gerechtigd de daardoor ontstane winstderving aan
de Klant in rekening te brengen.

ARTIKEL 5. | VERPLICHTINGEN VAN DE KLANT IN HET ALGEMEEN

De Klant staat ervoor in dat hij, al dan niet op verlangen van Morrison en Verschuur, steeds alle informatie die voor de
opzet en uitvoering van de Overeenkomst redelijkerwijs relevant is, tijdig, volledig en op de eventueel daartoe door
Morrison en Verschuur voorgeschreven wijze, aan Morrison en Verschuur verstrekt. De Klant staat in voor de juistheid van
deze informatie. Voorts dient de Klant Morrison en Verschuur steeds alle voor de uitvoering van de Overeenkomst vereiste
medewerking te verlenen. De Klant neemt alle redelijke maatregelen om de uitvoering van de Overeenkomst te
optimaliseren. De Klant is bovendien gehouden Morrison en Verschuur zo spoedig mogelijk mededeling te doen van alle
feiten en omstandigheden die zich al dan niet na totstandkoming van de Overeenkomst openbaren en waarvan
redelijkerwijs kenbaar is dat die feiten of omstandigheden van invloed zijn op de tijdige en/of deugdelijke uitvoering van
de Overeenkomst.

ARTIKEL 6. | DERDEN

  1. Morrison en Verschuur is gerechtigd de uitvoering van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk over te laten aan derden en
    aldus derden bij de uitvoering van de Overeenkomst te betrekken.
  2. Behoudens voor zover de wet daaraan, gelet op de omstandigheden van het geval, dwingend in de weg staat, is Morrison
    en Verschuur niet aansprakelijk voor fouten of tekortkomingen van eventueel door hem bij de Overeenkomst betrokken
    derden.
  3. Morrison en Verschuur is onder geen beding aansprakelijk voor fouten en tekortkomingen van derden, en gebreken van
    zaken geleverd door derden, met wie de Klant ter zake zelf een overeenkomst heeft gesloten, ook niet indien dit op advies
    of door bemiddeling van Morrison en Verschuur is gebeurd. In geval van projectbegeleiding door Morrison en Verschuur,
    is Morrison en Verschuur dan ook niet aansprakelijk voor fouten en tekortkomingen van uitvoerende partijen die niet door
    Morrison en Verschuur zijn gecontracteerd.
  4. Deze algemene voorwaarden zijn mede bedongen ten behoeve van de eventuele derden die Morrison en Verschuur bij de
    uitvoering van de Overeenkomst betrekt. Derhalve kunnen deze derden, voor zover het recht op nakoming van de bedingen
    naar hun aard of strekking niet uitsluitend voorbehouden kan zijn aan Morrison en Verschuur, jegens de Klant een beroep
    doen op de bepalingen van deze algemene voorwaarden en gelden de bepalingen van deze algemene voorwaarden ook
    ten aanzien van de bedoelde derden, e.e.a. als ware zij in plaats van Morrison en Verschuur, zelf partij bij de Overeenkomst.
  5. Het is mogelijk dat de derden die Morrison en Verschuur bij de uitvoering van de Overeenkomst betrekt hun
    aansprakelijkheid ter zake willen beperken. Morrison en Verschuur gaat ervan uit, en bedingt zo nodig bij deze, dat de met
    hem gesloten Overeenkomst de bevoegdheid inhoudt om een dergelijke aansprakelijkheidsbeperking mede namens de
    Klant te aanvaarden.

ARTIKEL 7. | TERMIJNEN

Alle eventuele uitvoerings- en/of (op)leveringstermijnen waaraan Morrison en Verschuur zich tegenover de Klant heeft
verbonden, zijn indicatieve, niet-fatale termijnen. Het na kunnen komen van deze termijnen is soms mede afhankelijk van
derden of externe omstandigheden waarop Morrison en Verschuur geen invloed heeft. Indien Morrison en Verschuur een
dergelijke termijn overschrijdt, dient de Klant Morrison en Verschuur eerst Schriftelijk in gebreke te stellen, in welke
ingebrekestelling een redelijke termijn is vermeld waarbinnen Morrison en Verschuur zijn verplichtingen alsnog kan
nakomen. Indien nakoming binnen deze redelijke termijn niet alsnog plaatsvindt, kan de Klant de Overeenkomst voor dat
gedeelte dat niet is nagekomen, door een Schriftelijke mededeling ontbinden, zonder dat de Klant aanspraak maakt op
aanvullende schadevergoeding.

ARTIKEL 8. | LOSSE VERKOOP VAN PRODUCTEN

  1. Dit artikel is van toepassing op de verkoop en levering van Producten, zonder dat deze bij de levering door of namens
    Morrison en Verschuur worden gemonteerd, geïnstalleerd of anderszins verwerkt.
  2. Levering van de Producten vindt plaats op de uitdrukkelijk overeengekomen plaats en wijze. In geval van bezorging, vindt
    levering plaats op het door de Klant opgegeven afleveradres. Indien geen afleveradres is vermeld, geldt het factuuradres
    als afleveradres.
  3. Het risico van verlies en beschadiging van de Producten gaat over op de Klant op het moment dat de Producten door of
    namens de Klant in ontvangst zijn genomen.
  4. Bij overschrijding van de overeengekomen leveringstermijn is de Klant niet gerechtigd te weigeren om de Producten in
    ontvangst te nemen en/of de overeengekomen prijs en eventuele bezorgkosten te voldoen, tenzij de Klant de
    Overeenkomst met betrekking tot die levering reeds heeft ontbonden op grond van artikel 7.
  5. Indien de Producten niet konden worden geleverd als gevolg van een omstandigheid die de Klant is toe te rekenen, is
    Morrison en Verschuur gerechtigd de daaruit voortvloeiende extra kosten aan de Klant in rekening te brengen. Dit geldt
    onverminderd het bepaalde in artikel 16.

ARTIKEL 9. | UITVOERING VAN WERKZAAMHEDEN OP LOCATIE VAN DE KLANT

  1. De Klant is tijdig vóór de uitvoering van de Werkzaamheden op locatie van de Klant verantwoordelijk voor het zorgdragen
    voor:
    – het verkrijgen van toegang door de door Morrison en Verschuur tewerkgestelde personen op de overeengekomen tijd
    en gedurende het overeengekomen tijdsbestek, tot de plaats van uitvoering van de Werkzaamheden;
    – een ontruimde, bezemschone en werkklare werkplek;
    – voldoende gelegenheid voor de aanvoer en opslag van zaken die bij de uitvoering van de Werkzaamheden worden
    gebruikt c.q. verwerkt, waaronder mede begrepen apparaten, gereedschappen, andere hulpmiddelen en in verband
    met de uitvoering van de Overeenkomst eventueel te monteren, te installeren of anderszins te verwerken Producten;
    – het beschikbaar stellen van de eventuele zaken waarvan is overeengekomen dat de Klant daarvoor zorgdraagt;
    – het treffen en handhaven van alle veiligheids- en voorzorgsmaatregelen voor zover dat redelijkerwijs van de Klant kan
    worden gevergd.
  2. De door Morrison en Verschuur tewerkgestelde personen dienen kosteloos gebruik te kunnen maken van alle op de locatie
    van uitvoering van de Werkzaamheden door hen in redelijkheid gewenste zaken en voorzieningen, waaronder ten minste
    begrepen elektriciteit en sanitaire voorzieningen.
  3. Per geplande dag van uitvoering van de Werkzaamheden, dient aaneengesloten gewerkt te kunnen worden, bij gebreke
    waarvan de wachturen volgens het overeengekomen uurtarief aan de Klant in rekening worden gebracht, tenzij de
    onderbreking aan Morrison en Verschuur kan worden toegerekend. Bij wijzigingen en/of oponthoud in de Werkzaamheden
    als gevolg van een niet aan Morrison en Verschuur toerekenbare omstandigheid, kan Morrison en Verschuur er niet voor
    instaan dat de gemaakte planning wordt gehaald.
  4. Indien de Werkzaamheden op verzoek van de Klant buiten de normale werkuren worden uitgevoerd, is de Klant een toeslag
    van 50% op het overeengekomen uurtarief verschuldigd, met dien verstande dat voor het op verzoek van de Klant werken
    op zondag een toeslag van 100% van toepassing is.

ARTIKEL 10. | KOSTENVERHOGENDE OMSTANDIGHEDEN

  1. Het bepaalde in dit artikel is van toepassing indien en voor zover een vaste prijs is overeengekomen. Indien de prijs op basis
    van nacalculatie is aangeboden, worden de daadwerkelijk gewerkte uren aan de Klant in rekening gebracht. In geval een
    richtprijs is aangeboden, is deze richtprijs onder voorbehoud van de aan te treffen werkelijke situatie. Een richtprijs mag
    tot ten hoogste 10% worden overschreden, zonder dat Morrison en Verschuur daarvoor eerst toestemming van de Klant
    hoeft te verkrijgen. Indien een richtprijs met meer dan 10% wordt overschreden, wordt dit aangemerkt als een
    kostenverhogende omstandigheid waarop het bepaalde in de volgende leden van toepassing is.
  2. Kostenverhogende omstandigheden zijn omstandigheden die van dien aard zijn dat bij het tot stand komen van de
    Overeenkomst geen rekening behoefte te worden gehouden met de kans dat zij zich zouden voordoen en die Morrison en
    Verschuur niet kunnen worden toegerekend en die de kosten van het werk verhogen.
  3. Kostenverhogende omstandigheden geven Morrison en Verschuur recht op vergoeding van de daaruit voortvloeiende
    gevolgen.
  4. Indien Morrison en Verschuur van oordeel is dat kostenverhogende omstandigheden zijn ingetreden, dient hij de Klant
    hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte te stellen. Vervolgens zullen Partijen zo spoedig mogelijk overleg plegen over de
    vraag of kostenverhogende omstandigheden zijn ingetreden en zo ja, in hoeverre de kostenverhoging naar redelijkheid en
    billijkheid door de Klant zal worden vergoed.
  5. De Klant is gerechtigd om in plaats van toe te stemmen in een vergoeding, het werk te beperken, te vereenvoudigen of te
    beëindigen. Het bedrag dat de Klant in dit geval is verschuldigd zal naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid worden
    vastgesteld.

ARTIKEL 11. | MEERWERK

  1. Het bepaalde in dit artikel is van toepassing indien en voor zover een vaste prijs is overeengekomen. Indien de prijs op basis
    van nacalculatie is aangeboden, worden de daadwerkelijk gewerkte uren aan de Klant in rekening gebracht.
    Pagina 4 van 8
  2. In geval van door de Klant gewenste wijzigingen in de Overeenkomst dan wel in de voorwaarden van uitvoering, kan
    Morrison en Verschuurslechts dan een verhoging van de prijs vorderen, als hij de Klant tijdig heeft gewezen op de noodzaak
    van een daaruit voortvloeiende prijsverhoging, tenzij de Klant die noodzaak uit zichzelf had moeten begrijpen.
  3. Een verzoek van de Klant tot wijzigingen in de Overeenkomst dan wel in de voorwaarden van uitvoering, hoeft Morrison en
    Verschuur niet te accepteren indien en voor zover dit redelijkerwijs niet van hem kan worden verlangd.

ARTIKEL 12. | ONTWERPEN

  1. De levering van een definitief Ontwerp wordt voorafgegaan door de levering van een conceptontwerp. Een conceptontwerp
    kan ten hoogste eenmaal kosteloos worden gewijzigd. De Klant kan daarop een beroep doen onder de voorwaarde dat de
    eerder tussen Partijen gemaakte afspraken daardoor niet worden verlaten. Eventueel door de Klant gewenste verdere
    wijzigingen, worden tegen het op dat moment gebruikelijke door Morrison en Verschuur gehanteerde uurtarief uitgevoerd.
  2. Het door de Klant al dan niet na wijziging daarvan akkoord bevonden conceptontwerp, betreft het definitieve Ontwerp.
  3. Het leveren van een Ontwerp impliceert niet dat Morrison en Verschuur ervoor instaat dat deze dienovereenkomstig zal
    worden gerealiseerd, tenzij Morrison en Verschuur zich heeft verbonden tot de realisatie daarvan en het resultaat
    uitdrukkelijk en Schriftelijk heeft toegezegd.

ARTIKEL 13. | ONDERZOEK EN KLACHTEN

Producten

  1. Indien sprake is van losse verkoop van Producten zoals bedoeld in artikel 8, dient de Klant op het moment van leveren,
    althans zo spoedig mogelijk daarna, te onderzoeken of de aard en de hoeveelheid van de Producten overeenstemmen met
    hetgeen is overeengekomen en of de Producten vrij zijn van uiterlijk waarneembare schade. Indien dat volgens de Klant
    niet het geval is, dient hij daarvan meteen mededeling te doen aan Morrison en Verschuur. In geval de Klant een Consument
    is, geldt vorenstaande niet en is lid 7 van dit artikel van toepassing.
  2. Klachten met betrekking tot ten tijde van de levering redelijkerwijs niet-zichtbare of anderszins niet-kenbare gebreken,
    dienen binnen drie werkdagen nadat de Klant van het bestaan van het gebrek in kennis is geraakt, althans redelijkerwijs in
    kennis had kunnen geraken, Schriftelijk bij Morrison en Verschuur te zijn ingediend. In geval de Klant een Consument is,
    geldt vorenstaande niet en is lid 7 van dit artikel van toepassing.
    Montage-, installatie- en andere aannemingswerkzaamheden
  3. Op het moment dat door de door Morrison en Verschuur tewerkgestelde personen aan de Klant wordt meegedeeld dat de
    montage-, installatie- of andere aannemingswerkzaamheden zijn voltooid, dan wel voor de Klant redelijkerwijs kenbaar is
    dat deze Werkzaamheden zijn voltooid, dient de Klant, behoudens het bepaalde in het volgende lid, direct te onderzoeken
    of het werk deugdelijk is uitgevoerd, althans of het werk vrij is van zichtbare of anderszins kenbare gebreken.
  4. Klachten met betrekking tot ten tijde van de oplevering van de montage-, installatie- of andere aannemingswerkzaamheden
    redelijkerwijs voor de Klant zichtbare of anderszins kenbare gebreken, dienen meteen bij de oplevering aan de door
    Morrison en Verschuur tewerkgestelde personen te worden gemeld. Indien de oplevering niet plaatsvindt in persoonlijke
    aanwezigheid van de Klant, dienen klachten met betrekking tot ten tijde van de oplevering redelijkerwijs zichtbare of
    anderszins kenbare gebreken, binnen drie werkdagen na de oplevering Schriftelijk bij Morrison en Verschuur te zijn
    ingediend.
  5. Klachten met betrekking tot ten tijde van de oplevering redelijkerwijs niet-zichtbare of anderszins niet-kenbare gebreken,
    dienen binnen drie werkdagen na ontdekking van het gebrek, althans binnen een termijn van drie werkdagen nadat de
    Klant redelijkerwijs van het gebrek op de hoogte had kunnen zijn, Schriftelijk bij Morrison en Verschuur te zijn ingediend.
    Overig
  6. Klachten over andere Werkzaamheden dan aanneming van werk, zoals adviesverlening, projectbegeleiding en
    ontwerpwerkzaamheden, dienen door de Klant onverwijld na constatering, althans het redelijkerwijs kunnen constateren
    van de door hem veronderstelde tekortkoming, aan Morrison en Verschuur mondeling kenbaar te worden gemaakt en
    vervolgens binnen twee werkdagen Schriftelijk aan Morrison en Verschuur te worden bevestigd.
    Algemeen
  7. In afwijking van het bepaalde in de vorige leden van dit artikel, kan een Consument er geen beroep meer op doen dat
    hetgeen in het kader van een consumentenkoop is geleverd niet aan de Overeenkomst beantwoordt, indien niet binnen
    twee maanden na ontdekking van het gebrek door de Consument ter zake bij Morrison en Verschuur is geklaagd.
  8. Indien de Klant niet tijdig en overeenkomstig het bepaalde in de vorige leden klaagt, dan wel klaagt ten aanzien van
    gebreken waarvan de afwezigheid tijdens de (op)levering uitdrukkelijk door de Klant is erkend, bijvoorbeeld middels een
    door de Klant ondertekend opleveringsformulier, vloeit er voor Morrison en Verschuur uit een dergelijke klacht van de
    Klant geen enkele verplichting voort.
  9. Ook indien de Klant tijdig klaagt, blijft zijn verplichting tot tijdige betaling aan Morrison en Verschuur bestaan, met
    uitzondering van de gevallen waarin de wet daaraan ten behoeve van de Consument dwingend in de weg staat.

ARTIKEL 14. | GARANTIE EN CONFORMITEIT

  1. Ten aanzien van Producten geldt dat de garantie beperkt is tot de eventuele fabrieksgarantie die de fabrikant met de
    Producten meelevert. Een door Morrison en Verschuur, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet echter niets af aan
    de dwingende wettelijke garantie van Consumenten (conformiteit).
  2. In geval van een beroep op eventuele fabrieksgarantie vindt de afwikkeling daarvan plaats volgens de toepasselijke
    fabrieksgarantievoorwaarden van de fabrikant. De eventuele kosten die de toeleverancier van Morrison en Verschuur in
    verband met een beroep op de fabrieksgarantie doorberekent, evenals de eventuele kosten die Morrison en Verschuur
    maakt in verband met de bemiddeling bij een beroep op de fabrieksgarantie, komen voor rekening van de Klant.
  3. Een aanspraak gebaseerd op non-conformiteit vervalt in elk geval indien een gebrek van het Product het gevolg is van een
    na de levering van buiten komende oorzaak of een andere niet aan Morrison en Verschuur toerekenbare omstandigheid.
    Daaronder wordt niet-limitatief bedoeld, begrepen, gebreken ontstaan na de levering als gevolg van beschadiging,
    natuurlijke slijtage, molestschade, onjuiste of onoordeelkundige behandeling, onjuist of onoordeelkundig gebruik, gebruik
    in strijd met de eventuele (gebruiks)voorschriften of overige aanwijzingen van of vanwege Morrison en Verschuur, het niet
    vakkundig en regelmatig (doen) onderhouden en het aanbrengen van veranderingen aan het geleverde, waaronder mede
    begrepen reparaties die niet met voorafgaande Schriftelijke instemming van Morrison en Verschuur zijn uitgevoerd.
  4. Ten aanzien van Werkzaamheden geldt dat binnen 18 maanden na afronding daarvan sprake blijkt te zijn van een
    toerekenbare tekortkoming van Morrison en Verschuur in de nakoming van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst,
    Morrison en Verschuur de Werkzaamheden alsnog deugdelijk zal uitvoeren. In dat geval bepaalt Morrison en Verschuur
    zelf de wijze en het tijdstip van uitvoering daarvan. Onder toerekenbare tekortkoming als bedoeld in de eerste zin moet
    worden verstaan een tekortkoming die een goed en zorgvuldig handelend vakgenoot kan en behoort te vermijden, een en
    ander met inachtneming van normale oplettendheid en de voor de uitvoering van de Overeenkomst vereiste vakkennis en
    middelen.
  5. Voor een geldig beroep op het bepaalde in de vorige leden van dit artikel is vereist dat de Klant ter zake binnen de
    toepasselijke termijn als bedoeld in het vorige artikel bij Morrison en Verschuur heeft geklaagd.

ARTIKEL 15. | OVERMACHT

  1. Morrison en Verschuur is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting uit de Overeenkomst indien en voor zolang
    hij daartoe gehinderd wordt door een omstandigheid die hem op basis van de wet, een rechtshandeling of in het
    maatschappelijk verkeer geldende opvattingen niet kan worden toegerekend (overmacht). Onder overmacht wordt, naast
    hetgeen daaromtrent in de wetgeving en jurisprudentie wordt begrepen, verstaan, alle van buiten komende oorzaken
    waarop Morrison en Verschuur geen invloed heeft en die de (verdere) uitvoering van de Overeenkomst onmogelijk maken
    of ernstig bemoeilijken, waaronder mede begrepen extreme weersomstandigheden, ziekte van personeel, epidemieën,
    pandemieën, brand, maatregelen van enige overheid, transportbeperkingen, oorlog of oorlogsdreiging, gewelddadige of
    gewapende acties, storingen in communicatieverbindingen of in apparatuur of programmatuur van Morrison en Verschuur
    of derden.
  2. Indien en voor zover de overmachtsituatie de nakoming van de Overeenkomst blijvend onmogelijk maakt, zijn Partijen
    gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden.
  3. Indien Morrison en Verschuur bij het intreden van de overmachtsituatie reeds gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft
    voldaan, of slechts gedeeltelijk nog aan zijn verplichtingen kan voldoen, is Morrison en Verschuur gerechtigd het reeds
    uitgevoerde gedeelte, respectievelijk nog uitvoerbare gedeelte van de Overeenkomst, afzonderlijk te factureren als ware
    er sprake van een zelfstandige Overeenkomst.
  4. Schade ontstaan als gevolg van overmacht, komt, onverminderd het bepaalde in het vorige lid, nimmer voor vergoeding in
    aanmerking.

ARTIKEL 16. | OPSCHORTING EN ONTBINDING

  1. Morrison en Verschuur is, indien de omstandigheden van het geval dat redelijkerwijs rechtvaardigen, bevoegd de uitvoering
    van de Overeenkomst op te schorten of de Overeenkomst met directe ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden, indien
    en voor zover de Klant zijn verplichtingen uit de Overeenkomst (waaronder het bepaalde in deze algemene voorwaarden
    mede begrepen) niet, niet tijdig of niet volledig nakomt, dan wel na het sluiten van de Overeenkomst Morrison en Verschuur
    ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Klantzijn verplichtingen niet zal nakomen. Indien
    de nakoming van de verplichtingen van de Klant ten aanzien waarvan hij tekortschiet of dreigt te kort te schieten, niet
    blijvend onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas nadat de Klant Schriftelijk door Morrison en Verschuur
    in gebreke is gesteld, in welke ingebrekestelling een redelijke termijn is vermeld waarbinnen de Klant zijn verplichtingen
    (alsnog) kan nakomen en de nakoming na verstrijken van de laatstbedoelde termijn nog steeds is uitgebleven.
  2. Indien de Klant in staat van faillissement verkeert, (voorlopige) surseance van betaling heeft aangevraagd, enig beslag op
    zijn goederen is gelegd of in gevallen waarin de Klant anderszins niet vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, is Morrison
    en Verschuur gerechtigd om de Overeenkomst met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden, tenzij de Klant
    al zijn (toekomstige) betalingsverplichtingen uit de Overeenkomst reeds volledig is nagekomen.
  3. Voorts is Morrison en Verschuur gerechtigd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden indien zich
    omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk is of ongewijzigde
    instandhouding daarvan in redelijkheid niet van hem kan worden gevergd.
  4. De Klant maakt nimmer aanspraak op enige vorm van schadevergoeding in verband met het door Morrison en Verschuur
    op grond van dit artikel uitgeoefende opschortings- en/of ontbindingsrecht.
  5. Voor zover de grond die tot opschorting of ontbinding van de Overeenkomst heeft geleid, aan de Klant kan worden
    toegerekend, is de Klant verplicht de schade die Morrison en Verschuur dientengevolge lijdt, te vergoeden.
  6. Indien Morrison en Verschuur de Overeenkomst op grond van dit artikel ontbindt, zijn alle eventuele nog openstaande
    vorderingen op de Klant onmiddellijk opeisbaar.

ARTIKEL 17. | PRIJZEN, BIJKOMENDE KOSTEN EN BETALINGEN

  1. Het aanbod van Morrison en Verschuur vermeldt een zo nauwkeurig mogelijke opgave van de prijs of prijzen en de
    eventuele bijkomende kosten. Indien en voor zover deze niet vooraf kunnen worden vastgesteld, vermeldt Morrison en
    Verschuur in het aanbod dat deze aan de Klant worden doorberekend. In dat geval worden deze kosten op basis van
    nacalculatie aan de Klant in rekening gebracht. Vorenstaande geldt met uitzondering van parkeerkosten. Eventueel op
    locatie van de Klant te maken parkeerkosten, worden ook aan de Klant doorberekend indien dit niet uitdrukkelijk in het
    aanbod van Morrison en Verschuur is vermeld.
  2. Alle overeengekomen prijzen zijn gebaseerd op de feiten en omstandigheden die Morrison en Verschuur bekend waren op
    het moment dat Morrison en Verschuur deze prijzen aan de Klant heeft aangeboden. Indien zich prijsstijgingen van
    kostprijsbepalende factoren voordoen, zoals een stijging van inkoopprijzen of lonen, is Morrison en Verschuur gerechtigd
    deze prijsstijgingen aan de Klant door te berekenen, waarbij geldt dat een Consument om die reden gerechtigd is de
    Overeenkomst te ontbinden indien de prijsverhoging plaatsvindt binnen drie maanden na totstandkoming van de
    Overeenkomst en Morrison en Verschuur alsnog uitdrukkelijk te kennen geeft de Overeenkomst niet onder de
    oorspronkelijk overeengekomen prijscondities te willen nakomen. De bedoelde bevoegdheid van de Consument om de
    Overeenkomst te ontbinden geldt niet indien de prijsverhoging het gevolg is van een stijging van de btw of andere heffingen
    die vanuit de overheid worden opgelegd.
  3. Indien en voor zover hierover niet uitdrukkelijke en Schriftelijke afspraken zijn gemaakt, is Morrison en Verschuur
    gerechtigd gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling van de Klant te vorderen, waarbij geldt dat Morrison en Verschuur een
    Consument, in het kader van een consumentenkoop, niet zal verplichten tot vooruitbetaling van meer dan 50% van de
    koopprijs van de Producten. Echter, indien de Consument voor vooruitbetaling van meer dan de helft van de koopprijs heeft
    gekozen, blijft hij wel aan deze keuze gebonden. Betaling ten tijde van de levering wordt niet als vooruitbetaling
    aangemerkt. In geval van projectbegeleiding met een langere doorlooptijd dan een maand, zal Morrison en Verschuur de
    Klant maandelijks op basis van nacalculatie factureren.
  4. Morrison en Verschuur is niet eerder gehouden (verder) uitvoering te geven aan de Overeenkomst dan nadat de Klant alle
    op hem rustende en reeds opeisbare betalingsverplichtingen tegenover Morrison en Verschuur is nagekomen.
    Overeenkomstig het bepaalde in artikel 16 is Morrison en Verschuur in geval van betalingsverzuim van de Klant dan ook
    gerechtigd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten totdat de Klant zijn betalingsverzuim heeft gezuiverd.
  5. Betalingen dienen te geschieden middels overboeking, binnen de door Morrison en Verschuur op de factuur vermelde
    termijn. Morrison en Verschuur hanteert een standaardbetalingstermijn van 30 dagen na factuurdatum, maar kan daarvan
    in individuele gevallen afwijken, zoals in geval van een aanbetaling.
  6. Betaling dient plaats te vinden zonder enig beroep op opschorting of verrekening, e.e.a. voor zover de wet daaraan ten
    behoeve van de Consument niet dwingend in de weg staat.
  7. Indien de Klant zijn onderneming liquideert of overdraagt aan een derde, in staat van faillissement verkeert, (voorlopige)
    surseance van betaling heeft aangevraagd, enig beslag op zijn goederen is gelegd, alsook in geval waarin de Klant anderszins
    niet vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, zijn de vorderingen op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
  8. Indien tijdige betaling achterwege blijft, is de Klant vanaf dat moment een rente over het openstaande bedrag verschuldigd
    van 2% per maand, waarbij een gedeelte van een maand als volledige maand wordt aangemerkt. In afwijking van de vorige
    zin geldt de dan geldende wettelijke rente indien de Klant een Consument is.
  9. Alle redelijke kosten, zoals gerechtelijke, buitengerechtelijke en executiekosten, gemaakt om de door de Klant
    verschuldigde bedragen te ontvangen, komen voor rekening van de Klant. Hierbij wordt ten nadele van de Consument niet
    afgeweken van het bepaalde in de Wet Incassokosten.

ARTIKEL 18. | AANSPRAKELIJKHEID EN VRIJWARING

  1. De Klant draagt de schade veroorzaakt door onjuistheden of onvolledigheden in de door hem verstrekte gegevens,
    gebreken van of ongeschiktheid van de (on)roerende zaken van de Klant waaraan de Werkzaamheden worden verricht,
    gebreken aan of ongeschiktheid van eventuele zaken die door Klant ten behoeve van de uitvoering van de Werkzaamheden
    ter beschikking zijn gesteld, iedere andere tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de Klant die uit de wet
    of de Overeenkomst voortvloeien, alsmede een andere omstandigheid die niet aan Morrison en Verschuur kan worden
    toegerekend. Schade als gevolg van een omstandigheid als hiervoor bedoeld, biedt de Klant tegenover Morrison en
    Verschuur geen aanspraak op schadevergoeding of enige andere compensatie.
  2. Morrison en Verschuur is niet aansprakelijk voor de ondeugdelijke werking van Producten als gevolg van door de Klant of
    in zijn opdracht door een derde uitgevoerde montage of installatie, evenmin als voor de eventuele schade en kosten die
    daaruit voortvloeien.
  3. Projectbegeleiding en adviesverlening verricht Morrison en Verschuur naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen
    die aan een bekwaam vakgenoot mogen worden gesteld. Morrison en Verschuur verbindt zich ter zake deze
    Werkzaamheden echter uitsluitend tot een inspanningsverbintenis, zonder in te kunnen staan voor het behalen van de
    door de Klant gewenste resultaten.
  4. In het kader van projectbegeleiding is Morrison en Verschuur soms genoodzaakt om namens de Klant beslissingen over
    uitstraling en/of planning te maken. Morrison en Verschuur streeft ernaar om dit zoveel mogelijk in overleg met de Klant
    te doen. Indien zulks onder omstandigheden redelijkerwijs niet van Morrison en Verschuur kan worden gevergd, is
    Morrison en Verschuur niet aansprakelijk voor de gevolgen van de gemaakte beslissingen.
  5. Morrison en Verschuur is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder mede begrepen geleden verlies, gederfde
    winst en schade als gevolg van bedrijfsstagnatie.
  6. Mocht Morrison en Verschuur aansprakelijk zijn voor enige schade, dan heeft Morrison en Verschuur te allen tijde het recht
    deze schade te herstellen. De Klant dient Morrison en Verschuur hiertoe in de gelegenheid te stellen, bij gebreke waarvan
    elke aansprakelijkheid van Morrison en Verschuur ter zake vervalt.
  7. De aansprakelijkheid van Morrison en Verschuur is beperkt tot ten hoogste herstel van de Werkzaamheden, dan wel herstel
    of vervanging van de Producten waarop de aansprakelijkheid van Morrison en Verschuur betrekking heeft, e.e.a. voor zover
    de Klant daarop aanspraak maakt op grond van artikel 14. Indien herstel of vervanging niet mogelijk is, is de
    aansprakelijkheid van Morrison en Verschuur beperkt tot ten hoogste de factuurwaarde van de Overeenkomst, althans dat
    gedeelte van de Overeenkomst waarop de aansprakelijkheid van Morrison en Verschuur betrekking heeft.
  8. Onverminderd de vervaltermijnen als bedoeld in artikel 13, bedraagt de verjaringstermijn van alle rechtsvorderingen
    tegenover Morrison en Verschuur één jaar. In afwijking van de vorige zin verjaren aan Consumenten toekomende
    rechtsvorderingen die gegrond zijn op feiten die de stelling zouden rechtvaardigen dat een consumentenkoop niet aan de
    Overeenkomst beantwoordt, door verloop van twee jaren.
  9. De Klant vrijwaart Morrison en Verschuur van eventuele aanspraken van derden die in verband met de uitvoering van de
    Overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak niet aan Morrison en Verschuur toerekenbaar is. Indien Morrison en
    Verschuur in dat verband door derden mocht worden aangesproken, dan is de Klant verplicht Morrison en Verschuur zowel
    buiten als in rechte bij te staan en meteen al hetgeen te doen dat van hem in dat geval redelijkerwijs verwacht mag worden.
    Mocht de Klant niet overgaan tot het nemen van adequate maatregelen, dan is Morrison en Verschuur, zonder
    ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Morrison en Verschuur en/of
    derden daardoor ontstaan, komen voor rekening en risico van de Klant.
  10. In geval van een consumentenkoop strekken de beperkingen uit dit artikel niet verder dan is toegestaan ingevolge artikel
    7:24 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek.
  11. De aansprakelijkheidsbeperkingen uit deze algemene voorwaarden gelden niet indien de schade is veroorzaakt door opzet
    of bewuste roekeloosheid van Morrison en Verschuur of zijn leidinggevend personeel.

ARTIKEL 19. | EIGENDOMSVOORBEHOUD

  1. Alle door Morrison en Verschuur aan de Klant geleverde Producten blijven zijn eigendom totdat de Klant al zijn
    betalingsverplichtingen uit de Overeenkomst deugdelijk is nagekomen.
  2. Het is de Klant verboden de Producten waarop het eigendomsvoorbehoud rust te verkopen, te verpanden of op enige
    andere wijze te bezwaren.
  3. Indien derden beslag leggen op de Producten waarop het eigendomsvoorbehoud rust, dan wel rechten daarop willen
    vestigen of doen gelden, is de Klant verplicht Morrison en Verschuur hiervan zo spoedig mogelijk in kennis te stellen.
  4. De Klant geeft onvoorwaardelijke toestemming aan Morrison en Verschuur of door Morrison en Verschuur aangewezen
    derden om al die plaatsen te betreden waar de Producten waarop het eigendomsvoorbehoud rust zich bevinden. Morrison
    en Verschuur is bij betalingsverzuim van de Klant gerechtigd om de hier bedoelde Producten terug te nemen en te deinstalleren en/of te demonteren. Alle hiermee in verband staande redelijke kosten komen voor rekening van de Klant.
  5. Als de Klant, nadat de Producten door Morrison en Verschuur aan hem zijn geleverd, aan zijn verplichtingen heeft voldaan,
    herleeft het eigendomsvoorbehoud ten aanzien van deze Producten als de Klant zijn verplichtingen uit een later gesloten
    Overeenkomst niet nakomt.

ARTIKEL 20. | INTELLECTUELE EIGENDOM

  1. Morrison en Verschuur behoudt zich alle auteursrechten en alle overige rechten van intellectuele eigendom voor op de
    door hem vervaardigde en geleverde Ontwerpen en andere stukken van welke aard dan ook, ongeacht het aandeel in de
    totstandkoming daarvan van de Klant zelf of van derden. De uitoefening van deze rechten, openbaringen of overdrachten
    van gegevens daaronder begrepen, is, onverminderd het bepaalde in de volgende leden van dit artikel, zowel tijdens als na
    de uitvoering van de Overeenkomst uitsluitend aan Morrison en Verschuur voorbehouden.
  2. De Klant verplicht zich de Ontwerpen en stukken als bedoeld in het vorige lid slechts aan te wenden voor het door beide
    Partijen beoogde gebruik en slechts voor zover dit gelet op de aard en strekking van de Overeenkomst noodzakelijk is. De
    Klant zal de goederen niet, op welke wijze dan ook, hetzij tegen vergoeding, hetzij om niet, aan derden ter beschikking
    stellen, noch op welke andere manier dan ook handelen of nalaten te handelen, zodat derden hierover kunnen beschikken
    anders dan in verband met toepassing van de vorige zin.
  3. Het is de Klant niet toegestaan om de door Morrison en Verschuur geleverde Ontwerpen zonder tussenkomst van Morrison
    en Verschuur te realiseren of geheel of gedeeltelijk te (doen) herhalen, zonder voorafgaande Schriftelijke toestemming van
    Morrison en Verschuur. Morrison en Verschuur kan aan zijn toestemming bijzondere voorwaarden verbinden, zoals
    betaling van een redelijke vergoeding.
  4. In geval van een inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten van Morrison en Verschuur, behoudt Morrison en Verschuur
    zich alle rechten voor die hem op basis van de wet toekomen, waaronder het recht op een naar redelijkheid door hem vast
    te stellen schadevergoeding en onmiddellijke ongedaanmaking van de inbreuk.

ARTIKEL 21. | SLOTBEPALINGEN

  1. Morrison en Verschuur is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen. In een voorkomend geval zal de Klant daarvan
    in kennis worden gesteld, waarbij de gewijzigde algemene voorwaarden aan hem worden verstrekt en waarna deze van
    toepassing zijn. In geval van een Consument geldt dat gewijzigde algemene voorwaarden niet op een reeds tot stand
    gekomen Overeenkomst van toepassing zijn indien en voor zover de wijzigingen tot nadeel van hem strekken.
  2. Morrison en Verschuur is gerechtigd zijn rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst over te dragen aan een derde.
  3. Op elke Overeenkomst en alle daaruit tussen Partijen voortvloeiende rechtsverhoudingen is uitsluitend Nederlands recht
    van toepassing.
  4. Partijen zullen niet eerder een beroep doen op de rechter dan nadat zij zich optimaal hebben ingespannen om het geschil
    in onderling overleg te beslechten.
  5. Uitsluitend de bevoegde rechter binnen het arrondissement van de rechtbank Midden-Nederland wordt in eerste aanleg
    aangewezen om van eventuele gerechtelijke geschillen tussen Partijen kennis te nemen, onverminderd het recht van
    Morrison en Verschuur een andere volgens de wet bevoegde rechter aan te wijzen. Een Consument is echter gerechtigd de
    volgens de wet bevoegde rechter te kiezen binnen een maand nadat Morrison en Verschuur Schriftelijk heeft aangekondigd
    bij de door hem aangewezen rechter te willen procederen.